Nederlanders en fietsen zijn een gouden combinatie. Dat doen we tegenwoordig niet meer op een oude omafiets, maar des te liever op een elektrische fiets. Sterker nog: uit onderzoek van RAI Vereniging en BOVAG blijkt dat er de afgelopen jaar meer e-bikes zijn verkocht dan gewone fietsen.
Ondanks de grote voorliefde voor fietsen is het aantal snorfietsen en bromfietsen de afgelopen jaren in ieder geval tot 2022 óók gestegen. Deze gaan, net als de e-bike, een stuk sneller dan een gewone fiets. Sinds 1 januari dit jaar is het daarom voor snorfietsers (en eventuele passagiers) verplicht om een helm te dragen. In dit artikel lees je meer over de helmplicht voor snorfietsers.
Snorfiets: wat is dat precies en hoe herken je er één?
Een snorfiets rijdt weliswaar op het fietspad, maar het betreft geen echte fiets waarbij je zelf moet trappen. Het is namelijk een tweewieler of lichtere bromfiets die wordt aangedreven door een motor. Het grote verschil met een normale bromfiets is dat een snorfiets maximaal 25 kilometer per uur kan rijden. Bij een bromfiets is dat 45 kilometer per uur. De eerste snorfiets in Nederland werd in 1874 geïntroduceerd en is sindsdien niet meer weg te denken uit het hedendaagse verkeersbeeld.
Je herkent een snorfiets aan het blauwe kentekenbordje; bromfietsen beschikken over een geel nummerbord. Om een snorfiets te mogen besturen, heb je een standaard rijbewijs nodig. Dat is het geval, omdat zo’n voertuig toch motorisch wordt aangestuurd. Wat je ook moet hebben, is een aansprakelijkheidsverzekering waar je beroep op kunt doen in het geval van een ongeluk of ongeval waarbij je snorfiets betrokken is. Verder gelden er dezelfde regels voor een snorfietser als voor een gewone fietser, behalve het feit dat de helmplicht nu is ingegaan.
Wat verandert er voor snorfietsers?
Per 1 januari 2023 is het in Nederlanders voor snorfietsers dus verplicht om een helm te dragen op de snorfiets. Voorheen hoefde dit niet, maar door het stijgende aantal ongelukken in het verkeer is de overheid toch overgegaan op een zogeheten helmplicht. Door het dragen van een helm te verplichten, hopen zij dat er minder ernstige ongelukken met snorfietsers plaatsvinden. Het dragen van een helm zorgt ervoor dat de kans op ernstig letsel kleiner is. Dit is van invloed op de rest van je eigen leven en op de druk op de zorg.
Kort samengevat is het enige dat er daadwerkelijk verandert voor snorfietsers dat je een helm moet dragen als je op de snorfiets rijdt. Omdat een snorfiets maximaal 25 kilometer per uur kan rijden, moet je op het fietspad rijden. Let op: woon je in Amsterdam of Utrecht dan ben je verplicht om met je snorfiets op de rijbaan te gaan. Voor bromfietsers geldt al een hele tijd een helmplicht. Zij kunnen immers maximaal 45 kilometer per uur en rijden op de rijbaan.
Toenemende vraag naar helmen en e-bikes
Door deze wetswijziging steeg de vraag naar goedgekeurde helmen ontzettend snel. Dit leidt bij veel bedrijven zelfs tot een helmentekort. Besluit je om als snorfietser zonder helm te gaan rijden dan kun je hier een boete vanaf 100 euro voor krijgen. Dat is zonde van je geld en zonde van je eigen veiligheid, want eerlijk is eerlijk: ook op een snorfiets draagt het dragen van een helm bij aan een veiligere rit. Tot voor kort steeg het aantal snorfietsen nog aanzienlijk, maar sinds de helmplicht bekend is gemaakt is dat niet meer het geval.
Er zijn namelijk genoeg mensen die het niet zien zitten om met een helm op de snorfiets te zitten. Dat is terug te zien aan de cijfers van het aantal verkochte snorfietsen. In 2022 zijn er, toen inmiddels bekend was dat de helmplicht in werd gezet, volgens BOVAG veel minder snorfietsen verkocht. Wél steeg het aantal verkochte e-bikes omdat een helm dragen op een e-bike nog niet verplicht is. Voorlopig is daar ook nog geen verandering in te zien, maar experts binnen de branche denken wel dat dat ooit ook verplicht gaat worden. Op een elektrische fiets haal je namelijk ook met gemak 25 kilometer per uur.
Voor- en tegenstanders van de helmplicht voor e-bikes
Toch staan veel eigenaren van een e-bike niet te springen om een helmplicht voor de elektrische fiets. Dat heeft voornamelijk te maken met het feit dat een helm er niet mooi of goed uitziet. Maar: kijken we naar hoe er enkele jaren geleden naar gekeken werd in verhouding met nu dan zijn de meningen al flink wat bijgeschaafd. Het zijn tot nu toe vooral mountainbikers en wielrenners die een fietshelm dragen voor de veiligheid. Recreatieve fietsers of mensen op een e-bike laten de helm meestal nog links liggen. Zelfs de Fietsersbond is tegen een helmplicht voor fietsers.
Zij hebben namelijk een tijdje geleden een onderzoek gedaan waaruit blijkt dat mensen van plan zijn minder te gaan fietsen wanneer een helmplicht wordt ingesteld. Dat heeft een negatief effect op zowel de gezondheid van mensen als op de fietsbranche. De Fietsersbond vindt dat de focus meer moet liggen op veiliger fietsen, lagere snelheden voor auto’s en bijvoorbeeld lessen of cursussen om beter te fietsen. Uit onderzoek van Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid blijkt echter dat een helm zorgt voor tot wel 60% minder kans op ernstig hoofdletsel. Kortom: er zijn zowel voor- als tegenstanders van de misschien wel mogelijke helmplicht voor e-bikes.